حملة ضد التحرش: "نفسى اركب عجلة ومحدش يضايقنى..نفسى ما أكرهش إنى بنت"

وكالات :-  وقفت مجموعة من الفتيات المصريات فى شارع جامعة الدول العربية بحي المهندسين يحملن لافتات بسيطة، مكتوب عليها تلك العبارات مثل ''نفسى تحترمنى عشان احترمك..نفسى اركب عجلة ومحدش يضايقنى..نفسى ما أكرهش إنى بنت''.. ليعبرن عما يلاقين من مضايقات وتحرشات فى الشوارع يومياً، لتكون هى كل ما فى أيديهن من وسائل ليسمع المجتمع مشكلاتهن ومعاناتهن..فى حملة إجتماعية أطلقن عليها حملة ''نفسى''.

دينا حسين - أحد المشاركات فى الحملة - تقول :''هدف الحملة القضاء على التحرش الجنسي في مصر وهى حملة تحاول التعبير عن مطالب الفتيات البسيطة، والتى منها المضايقات والتحرشات فى الشوارع، أو ركوب العجل أو غيرها مما لا تستطيع الفتاة المصرية أن تفعله بأمان فى الشارع المصرى الآن''.

وتؤمن عضو المجلس القومى لحقوق المرأة بأهمية التصدي للظاهرة الدخيلة على المجتمع ''أن الحملة بدأت بمبادرة بسيطة من مجموعة من الفتيات والشباب أيضاً المهتمين بحقوق النساء، وفكرنا فى إطلاقها، وبتمويلنا الذاتى، فى محاولة لتوعية المجتمع بحقوق النساء، خاصة بعد زيادة محاولة التحرش والتعرض للنساء فى الشارع''.
''الوعى ان البنت متسكتش والولد كمان لازم يدافع عنها..نفسنا فعلا الناس تحترمنا وتحترم البنت اللى تركب عجلة ..نفسنا كمان نضغط لوجود قانون فعلى لتحجيم ظاهرة التحرش الجنسى المنتشرة فى مصر''، هكذا أكدت الفتيات المشاركات فى الحملة على ضرورة مواجهة التحرش الجنسي فى الشارع المصري .
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

0 التعليقات

شارك بتعليقك

:: تصميم : ويب توفيل | تعريب وتطوير مدونة الاحرار - 2012 | | تحويل القالب الي بلوجر سمبل دزاين | تابعنا على الفيس بوك | سياسة الخصوصية::